Konferencja jubileuszowa

Wiedza
Komunikacja
Działanie

Wiedza
Komunikacja
Działanie

25-26.10.2018 KRAKÓW

SESJA 4

JĘZYK I OBRAZ W MEDIACH

Sesja poświęcona będzie wielowymiarowym badaniom nad przekazami językowymi i ikonicznymi we współczesnych przestrzeniach medialnych.

Do panelu 1 Język, tekst, dyskurs w komunikowaniu publicznym zapraszamy badaczy komunikacji językowej w dyskursach publicznych (np. medialnej metaforyki, leksyki, stylów językowych), a także językowych i medialnych obrazów świata, ze szczególnym uwzględnieniem dynamicznych kontekstów kulturowych, społecznych, politycznych ponowoczesnych strategii komunikacyjnych w epoce powszechnej mediatyzacji i medializacji rzeczywistości. Szczególną uwagę chcemy poświęcić badaniu języka w mediach – metodom językoznawczym (listy frekwencyjne), badaniu formalnych aspektów komunikacji medialnej i analizie retorycznej wypowiedzi dziennikarskiej.

Panel 2 Komunikacja wizualna w mediach będzie poświęcony mediom wizualnym  w perspektywie kulturowej, etycznej oraz technicznej. Do panelu zapraszamy badaczy medialnej ikonosfery, a zwłaszcza autorów innowacyjnych metod i technik w zakresie analiz i interpretacji obrazu i jego funkcji (informacyjnej, perswazyjnej i rozrywkowej): od ilustracji i komiksu prasowego, poprzez fotografię w druku, obraz telewizyjny aż do multimedialnych przekazów cyfrowych. Panel obejmie również problematykę współczesnej wizualizacji informacji w epoce dynamicznego rozwoju Big Data Media.

Panel 3 Multimedialne i wielomodalne strumienie przekazów jako ustrukturyzowane „opowieści o świecie” (trans)medialne narracje o rzeczywistości poświęcony będzie transmedialnym narracjom o świecie. Szczególnie istotnym obszarem tego panelu będzie aksjologiczny wymiar medialnych narracji, a zwłaszcza językowe i pozajęzykowe wykładniki wartościowania we współczesnych środkach przekazu odnoszącego się do sfery politycznej, społecznej, ekonomicznej, kulturowej etc.

PANEL EDUKACYJNY

UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE W NARRACJI MEDIALNEJ

Czy każdy inny kraj na świecie ma lepiej niż my? Czy w innych państwach przy niedużych składkach są wysokie emerytury? Czy są państwa gdzie składek nie ma i czy tam jest dobrze? Czy emerytura obywatelska to panaceum na problemy? Duża część obywateli Polski twierdzi, że nie ma nic gorszego niż państwowy system emerytalny.

Istnieje przekonanie o istniejących gdzieś lepszych systemach, bez deficytu, które dla nas są nieosiągalne. Skąd taka narracja medialna i czy przypadkiem za rzeczoną granicą nie jest ona podobna?

Odpowiedzi na wszystkie te pytania w dyskusji o ubezpieczeniach społecznych na świecie, udzielą wiceprezes ZUS oraz dziennikarze ogólnopolskich mediów, przy aktywnym udziale widowni. Dyskusję poprowadzi rzecznik prasowy ZUS.

UCZESTNICY

  • Paweł Jaroszek, wiceprezes ZUS ds. finansowych
  • Aleksander Główczewski, dziennikarz PAP
  • Justyna Golonko, dziennikarka Polskiego Radia

MODERATOR

  • Wojciech Andrusiewicz, rzecznik prasowy ZUS

Program szczegółowy

piątek, 26.10, 13:30

Prowadzący: dr Edyta Żyrek-Horodyska
Dyskutant: dr hab. Michał Drożdż, prof. UPJPII

Panel 1. Język, tekst, dyskurs w komunikowaniu publicznym

  1. Lingwistyka mediów w Polsce - badania i perspektywy

    prof. dr. hab. Maciej Kawka, Uniwersytet Jagielloński

  2. Mem internetowy jako nośnik narracji o świecie

    dr hab. Danuta Kępa-Figura, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

  3. Wykorzystywanie języka w mediach społecznościowych do walki politycznej

    dr Katarzyna Forst, Uniwersytet Śląski

  4. Retoryka kryzysu Prezydenta Baracka Obamy: Ukraina 2014

    dr Marta Rzepecka , Uniwersytet Rzeszowski

  5. Homo novus vs homo vetus – twitterowa retoryka Donalda Trumpa i Baracka Obamy

    dr Karolina Brylska, Uniwersytet Warszawski

piątek, 26.10, 15:30

Prowadzący: dr Agnieszka Całek
Dyskutant: dr hab. Arkadiusz Lewicki, prof. UWr

Panel 2. Komunikacja wizualna w mediach

  1. Reklama religijna jako wyzwanie dla Kościoła katolickiego w kontekście reklam innych Kościołów chrześcijańskich i reklam antykościelnych

    dr hab. Krzysztof Stępniak, Akademia Humanistyczna w Pułtusku

  2. Wizualny PR kultury obrazu w świetle badań ankietowych specjalistów ds. komunikacji

    dr Alicja Waszkiewicz-Raviv, Uniwersytet Warszawski

  3. Fotografie uchodźców w polskiej prasie codziennej - krytyczna analiza dyskursu

    dr Joanna Szylko-Kwas, Uniwersytet Warszawski

  4. Obraz wojny na fotografiach w mediach społecznościowych

    prof. ucz. Justyna Szulich-Kałuża, Katolicki Uniwersytet Lubelski

  5. Kusicielka czy superbohaterka? Ewolucja wizerunku kobiety w filmach i komiksach Marvela

    mgr Anna Oborska-Sroka, Uniwersytet Jagielloński

piątek, 26.10, 15:30

Prowadzący: dr hab. Magdalena Szpunar
Dyskutant: prof. dr hab Ignacy Fiut

Panel 3. Multimedialne i wielomodalne strumienie przekazów jako ustrukturyzowane „opowieści o świecie” (trans)medialne narracje o rzeczywistości

  1. Perswazyjność plakatu propagandowego dekady powojennej. Analiza biometryczna

    dr Łukasz Szurmiński, Uniwersytet Warszawski
    oraz dr hab. Małgorzata Kisilowska, Uniwersytet Warszawski

  2. W świecie medialnych nagłówków, czyli jakie obrazy świata wytwarzane są przez polskie portale informacyjne

    dr Marcin Pielużek, Uniwersytet Wrocławski

  3. Między nami dobrze jest? Kategoria „prawdziwych” i „nieprawdziwych” Polaków w dyskursie medialnym po 2015 r.

    mgr Sławomir Doległo, Uniwersytet Jagielloński

  4. Atraktory i clickbaity; wielomodalne strategie przyciągania użytkownika

    prof. ucz. Małgorzata Lisowska - Magdziarz, Uniwersytet Jagielloński

  5. Medialny obraz problematyki przeciwdziałania przemocy w rodzinie versus analizy przypadków

    mgr Leszek Świeca , Uniwersytet Jagielloński

piątek, 26.10, 09:00

Prowadzący: dr Małgorzata Majewska
Dyskutant: dr Katarzyna Drąg

Panel 4. Narracje, dyskursy o świecie w mediach

  1. "Sekret" jako kategoria normatywna w MediaPolis

    dr Agnieszka Walecka-Rynduch, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

  2. Mowa jako apel - rekonesans prehistoryczno-dziennikarski

    dr Maciej Zweiffel, Uniwersytet Jagielloński

  3. Fenomen teologii wizualnej i sposoby jej komunikowania

    prof. dr. hab. Witold Kawecki, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego

  4. Duchowny w mediach - obywatel czy duszpasterz?

    dr Rafał Śpiewak, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

  5. Press Design Ontologia komunikowania wizualnego w prasie

    dr Maja Bednarska, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

  6. Scenariusze kultury upokarzania

    dr Michał Rydlewski, Uniwersytet Wrocławski

Patronat honorowy

Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego
JM Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego
prof. dr hab. med. Wojciech Nowak

Marszałek Województwa Małopolskiego
Marszałek Województwa Małopolskiego
Jacek Krupa

Prezydent Miasta Krakowa
Prezydent Miasta Krakowa
Jacek Majchrowski

Patronat naukowy

Partner edukacyjny

Willa Decjusza

Partnerzy wydarzenia

Willa Decjusza
Bankowcy dla Edukacji

Partnerzy wydawniczy

Wydawnictwo TOC

Nowe technologie dla nauk społecznych

Partnerzy medialni

  • Magiczny Kraków
  • Radio Kraków
  • Ogólnopolskie Forum Mediów Akademickich

Kontakt

Sekretarz konferencji

Małgorzata Chęcińska-Głazik

tel. +48 12 664 55 33
pon-pt 8:00-16:00

sprawy finansowe

Anna Harnik

tel. +48 12 664 55 29
pon-pt 7:30-15:30

Przewodnicząca komitetu organizacyjnego

dr hab. Weronika Świerczyńska-Głownia

tel. +48 512 446 405

EMAIL

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej