Konferencja jubileuszowa

Wiedza
Komunikacja
Działanie

Wiedza
Komunikacja
Działanie

25-26.10.2018 KRAKÓW

SESJA 3

MEDIA I KULTURA

Tematem przewodnim sesji są obserwowane wielopłaszczyznowe zmiany zachodzące w obszarze dziennikarstwa, mediów i kultury. 

Panel 1 Literatura a dziennikarstwo. Gatunki dziennikarskie w XX i XXI wieku: ewolucja czy rewolucja? dotyczyć będzie związków literatury i dziennikarstwa oraz gatunków dziennikarskich. Obserwowane już od XVIII stulecia wielopłaszczyznowe powiązania pomiędzy dziennikarstwem a literaturą ewoluowały na przestrzeni kolejnych epok. Chcielibyśmy zastanowić się nad charakterem, konsekwencjami oraz uwarunkowaniami tych przemian. Rozważania te usytuowane będą w kontekście szerszego oddziaływania na siebie form medialnych i artystycznych, na styku których powstają z jednej strony różnorodne dzieła sztuki mediów (net art, twitteratura), z drugiej zaś inspirowane językiem sztuki dziennikarskie przekazy transmedialne (intermedialny reportaż). Niniejszy panel poświęcony będzie także omówieniu najważniejszych przekształceń, obserwowanych współcześnie na gruncie genologii dziennikarskiej.

Panel 2 Radio i telewizja dziś. Zmiany na rynku mediów dotyczyć będzie zmian, jakie dokonały się w systemach medialnych naszego regionu, współczesnemu obliczu radia i telewizji w Polsce, a także nowym zjawiskom dotyczącym ich odbioru.

Panel 3 Telewizja na rozdrożu. Między prymitywną rozrywką i produkcją jakościową poświęcony będzie szczególnej sytuacji telewizji. Digitalizacja, globalizacja i konwergencja wyraźnie wpłynęły i wpływają na przemiany telewizji jako producenta znaczeń. W produkcji telewizyjnej sąsiadują ze sobą niskobudżetowe produkcje i tzw. trash tv - oraz produkcja o wysokiej jakości artystycznej i konceptualnej, której najbardziej wyrazistym przykładem są tak zwane neoseriale. Jednocześnie stacje telewizyjne tracą monopol na tworzenie programów telewizyjnych, zaś wokół jakościowych treści powstaje nowy model odbioru telewizji, zakładający partycypację odbiorców w kształtowaniu przekazu. Czy telewizja nieodwracalnie rozpada się ma prymitywną rozrywkę dla mas i obszar treści o wysokiej jakości, zarezerwowany dla nielicznych?

Tematem panelu 4 Nowe media, konwergencja i kultura partycypacji będą procesy użytkowania mediów w sytuacji konwergencji i rodzącego się partycypacyjnego modelu odbioru. W centrum naszych rozważań znajdą się media interaktywne, jako obszar kreatywności i inicjatywy użytkowników. Chcemy rozmawiać o twórczości oddolnej, procesach społecznych, które się wokół niej kształtują, kolektywnym wytwarzaniu wiedzy i narracji transmedialnych oraz o rewolucji w relacjach nadawczo-odbiorczych, jaką przyniosły media interaktywne.

Panel 5 Media w komunikacji interkulturowej podejmie tematykę roli mediów w komunikacji interkulturowej, zarówno w kontekście wizerunku i sposobu obrazowania różnych kultur w mediach, jak i mediów mniejszościowych, czy wreszcie medialnej dyplomacji.

Program szczegółowy

czwartek, 25.10, 17:15

Prowadzący: dr hab. Andrzej Kaliszewski
Dyskutant: prof. dr hab. Kazimierz Wolny-Zmorzyński

Panel 1. Literatura a dziennikarstwo. Gatunki dziennikarskie w XX i XXI wieku: ewolucja czy rewolucja?

  1. Polskie czasopisma literackie w Internecie - dostępność, sposoby upowszechniania i próba typologii

    dr hab. Evelina Kristanova , bez afiliacji

  2. Ksiądz na manowcach? Obraz księdza w polskim reportażu literackim w XXI wieku w Polsce na wybranych przykładach książek reportażowych

    mgr Łukasz Wojtusik, Uniwersytet Jagielloński

  3. Gatunki dziennikarskie w prasie muzycznej (rock, jazz) w latach 70. XX w. jako sygnał głębszych przekształceń genologicznych w segmencie

    dr Artur Mariusz Trudzik, Uniwersytet Szczeciński

  4. Follow Our Stories! Zawartość efemeryczna jako przestrzeń dla nowych gatunków dziennikarskich

    dr Krzysztof Flasinski, Uniwersytet Szczeciński

  5. Od towaru do usługi, czyli o współczesnych gatunkach (dziennikarskich) w internecie

    dr Łukasz Paweł Goniak, bez afiliacji

piątek, 26.10, 09:00

Prowadzący: dr Monika Wawer
Dyskutant: dr hab. Mariusz Kolczyński, prof. UŚ

Panel 2. Radio i telewizja dziś. Zmiany na rynku mediów

  1. Systemy medialne w Europie Środkowo-wschodniej 30 lat po upadku komunizmu

    prof. dr. hab. Bogusława Dobek-Ostrowska, Uniwersytet Wrocławski

  2. Zobacz to w radiu - multimedialny renesans radia

    prof. ucz. Michał Drożdż, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

  3. Audycje preferowane- misja i misyjność radia

    dr Anna Musialik-Chmiel, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

  4. Preferencje i rytuały odbioru telewizji tradycyjnej i interaktywnej (WebTV) wśród podkarpackich licealistów

    dr Jarosław Kinal, Uniwersytet Rzeszowski

piątek, 26.10, 11:00

Prowadzący: dr hab. Weronika świerczyńska-Głownia
Dyskutant: prof. dr hab. Janusz Adamowski

Panel 3. Telewizja na rozdrożu. Między prymitywną rozrywką i produkcją jakościową

  1. Cyfryzacja telewizji i radia w Polsce - przebieg procesu i skutki społeczne

    prof. dr. hab. Stanisław Jędrzejewski, Akademia Leona Koźmińskiego

  2. Telewizja lat 90-tych vs telewizja XXI wieku w perspektywie europejskiej

    mgr Paweł Nowak, Uniwersytet Jagielloński

  3. Parodia formatów telewizyjnych jako przykład kultury partycypacji

    dr Monika Wawer, Uniwersytet Jagielloński

  4. Scenariusze kultury upokarzania

    dr Michał Rydlewski, Uniwersytet Wrocławski

piątek, 26.10, 13:30

Prowadzący: dr hab. Małgorzata Lisowska-Magdziarz
Dyskutant: dr hab. Sławomir Gawroński, prof. WSIZ

Panel 4. Nowe media, konwergencja i kultura partycypacji

  1. Zmiany w relacjach nadawczo-odbiorczych: przejaw transgresji czy regresu społeczno-kulturowego?

    dr hab. Małgorzata Gruchoła, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

  2. Technologie medialne i komunikowanie interaktywne – kluczowe pojęcia w badaniach nad mediatyzacją życia codziennego

    dr Katarzyna Kopecka-Piech, Uniwersytet Wrocławski

  3. TWÓRCZOŚĆ ODDOLNA INTERNAUTÓW JAKO FORMA PARTYCYPACYJNEGO UDZIAŁU W DYSKURSIE POLITYCZNYM W SIECI

    mgr Rafał Wietoszko, Uniwersytet Jagielloński

  4. Media społecznościowe jako narzędzia oddolnych paraagencji informacyjnych w Syrii – przypadek Ghouta Media Center

    dr Agnieszka Całek, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego

  5. Społeczności sieciowe, jako przejaw inkluzywnej kultury uczestnictwa w protestach politycznych

    dr Grażyna Piechota, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

piątek, 26.10, 15:30

Prowadzący: dr Lucyna Słupek
Dyskutant: prof. dr hab. Jerzy Olędzki

Panel 5. MEDIA W KOMUNIKACJI INTERKULTUROWEJ

  1. Mediatyzacja etniczności

    dr hab. Magdalena Ratajczak, Uniwersytet Wrocławski

  2. Ekstremizm w mediach - program badawczy monitoringu prasy w Księstwie Liechtensteinu (2010-2016)

    prof. ucz. Sławomir Gawroński, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie

  3. Polonijne media społecznościowe w Niemczech

    mgr Anna Huth, Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego

  4. Rola rozgłośni międzynarodowych w dyplomacji publicznej. Analiza serwisów informacyjnych radia Voice of America

    dr Mirosława Wielopolska-Szymura , Uniwersytet Śląski

  5. Dyplomacja cyfrowa głów państw Unii Europejskiej

    mgr Katarzyna Gad, Uniwersytet Jagielloński

Patronat honorowy

Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego
JM Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego
prof. dr hab. med. Wojciech Nowak

Marszałek Województwa Małopolskiego
Marszałek Województwa Małopolskiego
Jacek Krupa

Prezydent Miasta Krakowa
Prezydent Miasta Krakowa
Jacek Majchrowski

Patronat naukowy

Partner edukacyjny

Willa Decjusza

Partner wydarzenia

Willa Decjusza

Partner wydawniczy

Wydawnictwo TOC

Nowe technologie dla nauk społecznych

Partnerzy medialni

  • Magiczny Kraków
  • Ogólnopolskie Forum Mediów Akademickich

Kontakt

Sekretarz konferencji

Małgorzata Chęcińska-Głazik

tel. +48 12 664 55 33
pon-pt 8:00-16:00

sprawy finansowe

Anna Harnik

tel. +48 12 664 55 29
pon-pt 7:30-15:30

Przewodnicząca komitetu organizacyjnego

dr hab. Weronika Świerczyńska-Głownia

tel. +48 512 446 405

EMAIL

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej