Konferencja jubileuszowa

Wiedza
Komunikacja
Działanie

Wiedza
Komunikacja
Działanie

25-26.10.2018 KRAKÓW

SESJA 2

MEDIA, POLITYKA I SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE

Tematem przewodnim sesji jest złożoność relacji mediów i polityki w kontekście społeczeństwa obywatelskiego. 

Panel 1 Dialog obywatelski poświęcony zostanie społecznemu wykorzystaniu, charakterystyce oraz skuteczności mediów i praktyk komunikowania publicznego w tworzeniu, realizacji i redefinicji dialogu obywatelskiego w różnych kontekstach politycznych, ekonomicznych oraz kulturowych. Interesują nas wystąpienia podejmujące wątki dotyczące zarówno funkcjonujących, zinstytucjonalizowanych form dialogu obywatelskiego, jak i mniej formalnych, oddolnych inicjatyw ukierunkowanych na komunikację obywateli z różnymi ośrodkami władzy.

Panel 2 Komunikacja, mediatyzacja, wybory ma dotyczyć przemian w komunikacji politycznej towarzyszących wyborom, w szczególności tych, które wynikają z rewolucji w świecie mediów. Interesują nas wystąpienia odpowiadające na pytanie które aspekty życia społecznego odpowiedzialne są za przekształcenia dotychczasowych wzorów komunikowania, a które przyczyniają się do stabilności i przewidywalności polityki?

Tematem panelu 3 będzie populizm rozumiany szeroko - zarówno jako styl komunikacji politycznej, jak i doktryna polityczna, a zwłaszcza jego emanacje w polskiej i zagranicznej przestrzeni publicznej. Interesują nas wystąpienia dotyczące roli, jaką w procesie komunikacji populistycznej odgrywają media oraz metodologia badań medioznawczych, stosowana w tym obszarze.

Program szczegółowy

piątek, 26.10, 09:00

Prowadzący: dr Michał Bukowski
Dyskutant: dr hab. Ewa Bogacz-Wojtanowska, prof. UJ

Panel 1. Dialog obywatelski

  1. Nowe media - narzędzia partycypacji obywatelskiej czy dekonstrukcji instytucji demokratycznych

    prof. ucz. Krystyna Doktorowicz, Uniwersytet Śląski

  2. Dialog obywatelski w Krakowie w opiniach dziennikarzy i kreatorów opinii publicznej

    mgr Joanna Grzechnik, Uniwersytet Jagielloński

  3. Metodologia badań wizerunku medialnego katolickich organizacji pozarządowych

    dr Rafał Leśniczak, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego

  4. Media w dobie przemian: dialog obywatelski na rzecz rozwoju mediów na Ukrainie

    mgr Aleksandra Galus, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

  5. Hiperlokalny wymiar komunikacji na przykładzie Województwa Śląskiego

    mgr Paulina Czernek , Uniwersytet Jagielloński

piątek, 26.10, 11:00

Prowadzący: dr hab. Jarosław Flis
Dyskutant: dr hab. Ewa Marciniak

Panel 2. Komunikacja, mediatyzacja, wybory

  1. Komunikacja polityczna kampanii wyborczej na Węgrzech w 2018 r.

    mgr Joanna Buczulska, Uniwersytet Jagielloński

  2. Medialny system kontroli wyborów. Rosja 2018

    mgr Albert Narbekov, Uniwersytet Jagielloński

  3. Kto zostanie kolejnym Prezydentem Poznania? Czyli kilka słów o poznańskiej kampanii wyborczej w 2018 roku

    dr Szymon Ossowski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

  4. Efektywny przekaz w mediach społecznościowych na przykładzie aktywności polskich polityków

    dr Małgorzata Adamik-Szysiak, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

  5. Odczłowieczanie w komunikowaniu polskich partii politycznych

    dr Paweł Ścigaj, Uniwersytet Jagielloński

piątek, 26.10, 13:30

Prowadzący: dr hab. Dominika Kasprowicz
Dyskutant: prof. dr hab. Andrzej Stelmach

Panel 3. Populizm

  1. Populizm jako choroba zakaźna

    dr Jakub Jakubowski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

  2. Immanentne i akcydentalne paradoksy populizmu

    dr Małgorzata Kołodziejczak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
    oraz dr Marta Wrześniewska-Pietrzak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

  3. Populizm według dziennikarzy: definicje i interpretacje populizmu w materiałach prasowych

    prof. ucz. Agnieszka Stępińska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
    oraz prof. ucz. Dorota Piontek, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

  4. Media tradycyjne i nowe media a populistyczne komunikowanie polityczne Pawła Kukiza

    dr Kinga Adamczewska, Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu

  5. Narracje o sprawiedliwości w kampanii prezydenckiej 2015. Populizm czy retoryka wyborcza?

    mgr Sylwia Czubaj-Kuźmin, Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu
    oraz dr Maria Wąsicka-Sroczyńska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

piątek, 26.10, 11:00

Prowadzący: dr hab. Agnieszka Hess
Dyskutant: dr Bartłomiej Biskup

Panel 4. Komunikacja - manipulacja - wybory

  1. Media regionalne jako uczestnik kampanii wyborczej

    dr hab. Marek Mazur, Uniwersytet Śląski

  2. Współczesna funkcja sondaży - od społecznej samowiedzy do narzędzia manipulacji

    mgr Maciej Siejewicz, GfK Polonia

  3. Przeciw Mitteleuropie XXi wieku. Krytyczny obraz Niemiec w publicystyce prasowej polskiej prawicy

    dr Paweł Płaneta , Uniwersytet Jagielloński

  4. Komunikacja niewerbalna jako obszar zachowań populistycznych

    mgr Małgorzata Tadeusz-Ciesielczyk, bez afiliacji

  5. "Fake News" Jako Zagrożenie dla wolności słowa w USA i w Wielkiej Brytanii

    mgr Titus Ferenc, Uniwersytet Jagielloński

Patronat honorowy

Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego
JM Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego
prof. dr hab. med. Wojciech Nowak

Marszałek Województwa Małopolskiego
Marszałek Województwa Małopolskiego
Jacek Krupa

Prezydent Miasta Krakowa
Prezydent Miasta Krakowa
Jacek Majchrowski

Patronat naukowy

Partner edukacyjny

Willa Decjusza

Partner wydarzenia

Willa Decjusza

Partner wydawniczy

Wydawnictwo TOC

Nowe technologie dla nauk społecznych

Partnerzy medialni

  • Magiczny Kraków
  • Ogólnopolskie Forum Mediów Akademickich

Kontakt

Sekretarz konferencji

Małgorzata Chęcińska-Głazik

tel. +48 12 664 55 33
pon-pt 8:00-16:00

sprawy finansowe

Anna Harnik

tel. +48 12 664 55 29
pon-pt 7:30-15:30

Przewodnicząca komitetu organizacyjnego

dr hab. Weronika Świerczyńska-Głownia

tel. +48 512 446 405

EMAIL

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej